Signatur Memma
"Det finns ingen dålig monterplacering, bara dålig monterplanering"

Blogginlägg 2016-02-14. Till Memmas blogg. 

"Vi fick en så dålig monterplats." Det är den absolut mest förekommande förklaringen som utställare ger till varför det inte gick så bra för dem på mässan. Det är också den mest bekväma förklaringen – det var inte vårt fel, det var placeringens fel.  Men nej, det kan aldrig vara monterplaceringens fel att en utställare inte fick till det på mässan (om det för övrigt var en någorlunda välbesökt mässa).

För det första finns det inga dåliga placeringar i någon absolut bemärkelse. Alla utställare har sina önskemål - en del vill stå nära utgången, en del nära scenen, en del lite mer avskilt. Mässarrangörerna brukar slita som galningar för att tillfredsställa alla utställares vilja, men det går sällan att göra alla nöjda.

Ofta uppfattas placeringar i mässan utkanter som de sämsta eftersom det ofta inte är lika stort besökarflöde i dessa gångar. Därför gäller det att ta fram en plan för hur ni själva ska öka detta flöde.

Här är några idéer för att öka flödet av besökare till er monter:

  • Jobba med att bjuda in till er monter före mässan. Se till att hamna på besökarnas must meet-lista genom att locka med nyttor, berätta vad de får om de besöker just er monter. 
  • Förboka möten med de som ni verkligen vill träffa. 
  • Var aktiva och ta kontakt med de besökare som passerar - vänta inte passivt på att de ska stanna till just hos er. 
  • Dela ut en giveaway som syns på mässan, som många besökare verkligen vill ha. Det kan t ex vara en snygg väska/ryggsäck (som rymmer alla andra påsar), heliumballonger eller något annat beroende på vad som är relevant för ert företag eller för branschen. 
  • Bjud på något i montern som många gillar, t ex kaffe eller en god smoothie. Dela ut gratisbiljetter under hela mässan. 

_________________


Vill ni öka flödet av besökare till er monter under nästa mässa?
Jag kan hjälpa till.
Åsa Dahlqvist, asa@memma.se, 070-725 51 45