Signatur Memma
"Dödens timme"

Blogginlägg 2015-11-23. Till Memmas blogg. 

Sista timmen på mässan. Ni som har ställt ut vet hur det känns. Besökarna som passerar blir färre och många av dem skyndar hemåt i gångarna. Ingen verkar vilja besöka just er monter. Den där timmen som man bara väntar ut som utställare, kanske hängandes över sin disk eller sittandes i montern medan man kollar sina mail. Den kallas dödens timme. 

Men vänta nu, låt oss tänka efter! Visst är det väl fortfarande besökare kvar på mässan? Borde inte de få samma bemötande som de som kom tidigare under dagen? Vad säger att just de besökare som kommer sista timmen på mässan inte skulle kunna vara viktiga potentiella kunder?  Om ni som utställare lägger ner verksamheten under den sista timmen så kommer inte heller besökarna att försöka ta kontakt. Det är ni som har ansvar för att se till att showen pågår ända tills mässan stänger. 

Jag har till och med hört talas om inköpare som har som strategi att besöka mässor under de sista timmarna. Det blir ett sätt att få ett hum om vilka leverantörer som är att lita på och håller hög kvalitet i alla lägen.

Mitt råd är att alltid ha en plan för den sista timmen! Här är några förslag: 

  • Arrangera ett mingel i montern och bjud in både besökare och utställare.
  • Håll miniseminarium i montern med någon känd person i branschen. Kanske känns det avigt att bjuda in en kändis under de sista timmarna, men samtidigt garanterar det att det inte krockar med andra aktiviteter.
  • Ändra utseendet på montern - möblera om, ändra belysningen.
  • Bjud in era viktigaste kontakter till "VIP-timmen" i montern, där ni bjuder dem på något: kunskap, förtäring, underhållning...
  • Gör en sista timmen-tävling där besökarna bjuds in att summera dagen, genom att skriva, rita eller göra något annat konstnärligt som sedan kan delas via instagram med er hashtag.
  • Låt besökarna få välja sista timmen-musik via spotify som ni spelar under den sista timmen under alla mässdagarna. 

Och kom ihåg att alla dessa aktiviteter gör ni ju inte bara för att vara snälla, utan de ska leda till fler besök i montern och i slutänden ett bättre resultat av ert mässdeltagande. Ganska dumt att varje mässdag slösa bort en hel timmes möjligheter av värdefulla kontakter, eller hur! 

_______________

Vill du diskutera era strategier och planer för era framtida mässdeltaganden är du välkommen att höra av dig till mig, Åsa Dahlqvist, Memma kommunikation: 070-725 51 45, asa@memma.se